جامعه ی قرآنی 2 مصاحبه با ایکنا 28/11/1391
27 بازدید
موضوع: علوم قرآنی
مصاحبه کننده : ایکنا
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

«جامعه قرآنی، بصیرت؛ رسالت‌ها و آسیب‌ها»‌

سؤالات:

1.          نقش جامعه قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور چگونه است؟

 ج: نقش جامعه ی قرآنی در تحولات سیاسی  و اجتماعی باید بر اساس کتاب و سنت  یک نقش اسوه و رهگشا باشد.  همانگونه که پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت آن حضرت در دوره های مختلف با توجه موقعیت زمانی، چنین نقش آفرینی را داشته باشند. اکنون جامعه ی قرآنی ما فارغ از جریان های سیاسی داخل کشور نیست که بتواند چنین نقشی را ایفا کند

 

2.     آیا جای خالی جامعه قرآنی در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی اثرگذار حس نمی‌شود؟

ج: به طور مسلم چنین است که به جای در عرصه بودن فقط در کنج عزلت به حفظ ظاهر از قرآن پرداخته شده، درصورتی که عمل به قوانین قرآن،شاخصه ی بارز جامعه ی قرآنی ست. نه بانگ و صوت قرائت قرآن و حافظ قرآن بودن. که "رُبَّ تال القرآن و القرآن یَلعَنُه" نباید با کردار برخلاف قرآن خود را از قرآن دورکنیم که لعن قرآن در واقع دور شدن از قرآن است.

علت عدم حضور به فرمایش امام حسین برمی گردد که : "الناسُ عَبیدُ الدنیا و الدینُ لَعُقٌ علی اَلسِنَتِهم:  ما انسانیم انسان ها بیشتر بنده ی دنیا هستند تا بنده دین خدا! 

3.     با وجود مجموعه‌های متعدد از جمله فراکسیون قرآن و عترت و معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد، همچنین حضور هزاران تشکل و مؤسسه قرآنی و مسئول آیا ساماندهی مناسبی برای انسجام بیشتر جامعه قرآنی و حضور پررنگ‌تر آنان در تحولات سیاسی وجود دارد؟ چه راهکارهایی برای ارتقاء آن پیشنهاد می کنید؟                                                     

ج: تا در این نوع مؤسسه ها "انا رجل" ها مطرح هست نمی شود در این زمینه حضوری پرچمدار به وجود آید. راهکار همین است که انسجام همه طوری صورت گیرد که همه بیرون از "انا رجل" بیایند

4.     با وجود تصویب هزاران ضابطه و سیستم و حساب و کتاب و هزینه کرد برای قرآن کریم، چرا جامعه قرآنی در کنار یکدیگر در تحولات اجتماعی و سیاسی دیده نمی شود؟ ج: هزاران ضابطه و... که نیست ولی پاسخ همان است که در سؤال بالا به عرض رسید.

6.     شاخصه‌‌های جامعه قرآنی با بصیرت و هدایتگر چیست؟ بیرون آمدن از برتری جویی و پرهیز از دنیاگرایی: درست، همان که قرآن می فرماید:  تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ(قصص/ 83): آخرت برای کسانی ست در زمین دنبال برتری جویی و فساد نباشند. و نهایت برای انسان های خویشتندار (از این دو مشخصه ) است. با ابزار تباهی نمی شود به نتیجه و اهداف عالی رسید. آب شور، ثمره عالی نخواهد داد.  باید از ایزاری که رسول الله به ما یاد داده، بهره گرفت: "انّی بُعثتُ لِأتَمِّمَ مَکارم الاخلاق"  این سه نکته شاخصه عالی جامعه ی قرآنی ست که به نظر می رسد ما با آن فاصله ی زیادی داریم. باید دین، ابزار دین باشد در غیر این صورت به آنچه خدا و رسولش خواسته، نخواهیم رسید.  

7.     جامعه قرآنی سکولار و بی سیاست چگونه شکل می گیرد؟ ج: وقتی چنین جامعه ای شکل می گیرد که بزرگان جامعه اسلامی دغدغه ی حفظ اسلام را نداشته باشند. اگر چنین شد. همانگونه که اهل بیت پیامبر(ص) خود را از هرم سیاسی جامعه کنار کشیدند. جامعه ی قرآنی فاقد سیاست و پرهیزاز سیاست، ظهور خواهد کرد. 

8.      آیا جامعه قرآنی به عنوان خواص جامعه می‌توانند در بصیرت بخشی به اجتماع خود نقش ایفا کنند و آیا این قشر در خصوص تحولات اجتماع وظیفه‌ای دارند یا خیر؟ ج: بنا به فرمایش رسول الله: کُلّکُم راع و کُلّکُم مَسؤولٌ عَن رَعیّتِهِ: همه مسؤولیت  دارند. همه باید پاسخ "چرا" های خداوند متعال را در قیامت بدهند. هیچ قشری از اقشار جامعه نمی تواند بگوید در این باره وظیفه ای ندارد

9.     نقش جامعه قرآنی را در بصیرت بخشی به جامعه و همچنین تأثیرگذاری در تحولات سیاسی و اجتماعی نظام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید این قشر توانسته‌اند به وظیفه خود عمل کنند یا خیر؟ فعلاً در حد توان انجام وظیفه شده است ولی برای جامعه قرآنی آن چنان نقشی وجود ندارد تا به مرحله تأثیرگذاری برسد.

10.به نظر می‌رسد هیئت‌های مذهبی و مداحان فارغ از نوع جهت‌گیری سیاسی در این خصوص پر رنگ‌تر ظاهر شده‌اند در این خصوص نظرتان چیست؟                                                                                                               ج: بله بحمد الله باتوجه به حضور مردم در هیأت های مذهبی اثر آن روشن است

11. شاید یکی از علل نداشتن تحرک لازم در جامعه قرآنی، عدم انسجام فکری و سازمانی این قشر است، در این باره نظرتان چیست؟                                                                                                                                                            ج: در پاسخ سؤال سوم به عرض رسید.

12. در فتنه 88 به عنوان یکی از توطئه‌های که علیه اصل نظام برنامه‌ریزی شده بود و همچنین حماسه 9 دی‌، نقش جامعه قرآنی در مقابله با این فتنه خیلی بارز نیست، آیا این موضوع را تأئید می‌کنید یا خیر؟ دلیلش را در چه می‌دانید؟                                      ج:جامعه ی قرآنی بیرون کل جامعه نیست و در طی قرون گذشته به ویژه در نیم قرن اخیر، همیشه حضور مردم  در دفاع از دین و مرجعیت دین پررنگ بوده است.

14. جامعه قرآنی به عنوان مرجع فکری مردم چگونه می‌توانند در هدایت و بصیرت بخشی به جامعه نقش مؤثرتری ایفا کنند؟ این هدف نیازمند چه تمهیدات و راهکارهای اجرایی است؟

ج:جامعه قرآنی اگر دارای امتیازهای شناخت جامع از ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه، خاص وعام، مطلق و مقید؛ وعلم به اسباب النزول و احادیث پیامبر و صحابه ی ممتاز در این فن را داشته باشد و از همه مهمتر به احادیث اهل بیت رسول الله (ص ) آگاه باشند و دارای مراتب علمی به شأن بیانِ احادیث اهل بیت (ع ) که همان راسخان درعلم هستند و مفسران بی شک و شبهه ی قرآن اند، شدند، می توانند درآگاه کردن جامعه نقش به سزایی ایفا کنند.  این گفته حقیر سخن گزافی نیست بلکه با استناد به  این حدیث از پیامبر اکرم درباره ی آن پاکان اهل بیت  عرض کردم که آورده اند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً: من دوچیز گرانبها را برای شما گذاشتم : کتاب خدا و اهل بیتم که اگر به آن دو تمسک پیدا کردید، هرگز گمراه نخواهید شد.به تواتر از فرق مختلف اسلامی این حدیث نقل شده است

خلاصه کنم : اگر جامعه ی قرآنی دارای چنین مراتب علمی و فضل و کمال شد و افزون برآن:  اخلاق خوش داشت: "انّی بُعثتُ لِأتَمِّمَ مَکارم الاخلاق" آینه کردار او گردید و حلیم الفعل و سلیم النفس بود، می شود در حوزه ی سیاست، فرهنگ و هدایت  از وجودش بهره مند شد.  

15. آیا جامعه قرآنی می‌تواند مرجع فکری مردم در رخدادهای سیاسی ـ اجتماعی باشند؟                                                               ج: بله می تواند اما به شرطها و شروطها که بستر انجام آن در جامعه پدید آید.

16. مشکل اساسی در به فعلیت نرسیدن پتانسیل جامعه قرآنی برای فعال بودن در عرصه اجتماعی و سیاسی و ... چیست؟

ج: مشکل اساسی را در پاسخ به سؤال های قبلی مطرح کردم و نیازی به تکرار آن نیست .

موفق باشید باتشکر

نصرت الله جمالی        

 

آدرس اینترنتی