مصاحبه ایکنا در 24/11/91 با نصرت الله جمالی "جامعه قرآنی"
25 بازدید
موضوع: علوم قرآنی
مصاحبه کننده : محمد جهانگیریان - خبرنگار ایکنا - شعبه قم
محل مصاحبه : قم
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت ایکنا
تعداد شرکت کننده : 0

جامعه‌قرآنی

۱- شخصیت‌های قرآنی صدر اسلام چه جایگاهی در مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی داشته‌اند و فعالان و شخصیت‌های قرآنی در روزگار ما چه وظایف و جایگاهی در ساحت جامعه دارند؟

ج: بعد از رسول الله(ص) و حضرت علی علیه السلام  کسانی که به عنوان کاتب قرآن یا معلم آموزش قرآن در دوران هجرت به حساب می آمدند در شغل های مورد نیاز زمان به کار گرفته می شدند. مثل معاذ بن جبل که سفیر مدینه در یمن بود. یا فرمانده و نیروهای زرمی یا مبلغ مهاجر بین قبایل تازه مسلمان بودند یا قاضی و مأمور جمع آوری مالیات اسلامی. البته امروزه گروه های مختلف از قاریان قرآن و امثال آن را داریم تا مفسر ومتخصصان مختلف در رشته های علوم قران. با توجه به تخصص های مختلف این علوم، باید با جایگاه مشخص در میادین و فضای خاص خود به کار گرفته شوند؛ از استاد محیط های آموزشی تا سیاستمدار و مدیر بودن   

 

۲- آیا صرف فعالیت قرآنی می‌تواند مجوز ورود به مسائل و موضوعات سیاسی و اجتماعی و اظهارنظر در این موارد باشد؟ لوازم و شرایط حضور فعالان قرآنی در ساحت سیاست و فرهنگ جامعه چیست؟

ج: خیر، صرف فعال قرآنی بودن نمی تواند چنین مجوزی را صادر کند بلکه اگردر زمینه های دیگر به تجربه چنین جایگاهی را به دست آورد، می شود از آنان در زمینه های گوناگون که پرچم قرآنی بودنش آشکار است و صبغه قرآنی دارد، استفاده کرد. فعال قرآنی اگر دارای امتیازهای شناخت جامع از ناسخ و منسوخ ، محکم و متشابه، خاص وعام، مطلق و مقید؛ وعلم به اسباب النزول و احادیث پیامبر و صحابه ی ممتاز در این فن  داشته باشد و از همه مهمتر آگاه به احادیث اهل بیت رسول الله (ص ) باشند  و دارای علم  به شأن بیان احادیث اهل بیت (ع )که همان راسخان درعلم هستند و مفسران بی شک و شبهه ی قرآن . این گفته حقیر سخن گزافی نیست بلکه با استناد به  این حدیث از پیامبر اکرم درباره ی آن پاکان اهل بیت  عرض کردم که آورده اند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً: من دوچیز گرانبها را برای شما گذاشتم : کتاب خدا و اهل بیتم که اگر به آن دو تمسک پیدا کردید، هرگز گمراه نخواهید شد.به تواتر از فرق مختلف اسلامی

اگر فعال قرآنی دارای چنین مراتب علمی و فضل و کمال شد و افزون برآن:  اخلاق خوش داشت: "انّی بُعثتُ لِأتَمِّمَ مَکارم الاخلاق" آینه کردار او گردید و حلیم الفعل و سلیم النفس بود، می شود در حوزه ی سیاست و فرهنگ از وجود او بهره مند شد.    

۳- جامعه قرآنی چه نقشی در رخدادهای محوری‌ای همچون انتخابات، تصمیم‌سازی‌های کلان و مدیریت جامعه دارد؟

ج: آنچه در این زمینه می توان گفت: این است که دنبال حفظ دین با ابزار خداپسندانه باشد و بداند حق الناس در مدیریت جامعه اسلامی باید حرف اول را بزند.    

۴- شاخصه‌های جامعه قرآنی چیست، و چرا با وجود نهادها و مراکز متعدد قرآنی، یک شبکه مردمی قرآنی قوی و تاثیرگذار شکل نگرفته است؟

ج: عمل به قوانین قرآن،شاخصه ی بارز جامعه ی قرآنی ست. نه بانگ و صوت قرائت قرآن و حافظ قرآن بودن. که "رُبَّ تال القرآن و القرآن یَلعَنُه" نباید با کردار برخلاف قرآن خود را از قرآن دورکنیم که لعن قرآن در واقع دور شدن از قرآن است.

علت عدم وجود چنین شبکه ی دائمی و مستمر و فراگیر به فرمایش امام حسین برمی گردد که : "الناس عبید الدنیا و الدین لَعُقٌ علی اَلسنتِهم:  ما انسانیم انسان ها بیشتر بنده ی دنیا هستند تا بنده دین خدا!   

 

۵- چه راهکارها و رویکردهایی برای ارتقای حضور و تاثیرگذاری جامعه قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی، انتخابات، و رخدادهای مهم و بزرگ دیگر وجود دارد؟

آنچه در این زمینه عامل رشد و تأثیرگذاری ست، توجه به نیاز های مادی و معنوی مردم است. زیرا پایه های محکم هر حکومتی مردم آن جامعه هستند.

 

آدرس اینترنتی