عوامل سقوط حکومتها در قرآن و نهج البلاغه بخش دهم (دورشدن از رحمت خدا) قسمت سوم
49 بازدید
تاریخ ارائه : 3/16/2013 11:04:00 PM
موضوع: علوم سیاسی

ه : كتمان كنندگان حق

إ نَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن
بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَـئِكَ يَلعَنُهُمُ اللّهُ وَيَلْعَنُهُمُ
اللَّاعِنُونَ(بقره/159):

همانا کسانی که آن دليل هاي آشکار و هدایت هايی را که ما نازل
کرده ایم بعد از آنکه آن ها را در کتاب برای مردم روشن ساخته ایم، کتمان می کنند، اینانند
که خدا و همه لعنت کنندگان لعنتشان می کنند.

البته در آيات قبل ازاين در همين سوره، بحث كتمان حق توسط اهل
کتاب مطرح است ولي آنان يک مصداق از کتمان کنندگان مى باشند لذا به لحاظ نفس عمل مى باشد كه آيه را ذكر كرديم .

و: اتهام زنندگان به زنان مؤمن پاكدامن

إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلاتِ الْمُؤْمِنَاتِ
لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ(نور/23) كسانى كه به
زنان شوهردار غفلت كننده (بى توجه) مؤمن اتهام زنا بزنند، در دنيا و آخرت لعنت شده
اند و عذاب بزرگي براي شان هست.

ز: شجره ملعونه (بنى اميه )

... وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي القُرْآنِ...(إسراء/60) و درخت لعنت شده در قرآن
...ابن كثير با لفظ "قيل" گفته: مراد بنى اميه اند ولى روايت را ضعيف دانسته
- سپس از ابن جرير طبرى آورده است -: و پيامبر در عالم رؤيا ديد بنى فلان مانند بوزينه
ها از منبرش بالا مى روند، ناراحت شد و تا زنده بود، خنده بر لب هاى آن حضرت نيامد،
روشن است كه به جاى "بنى فلان" نام خانواده ي "بنى اميه" بوده كه به لحاظ احترام و عزيز بودن يا ترس از هواداران "بنى اميه" در نزد اين گونه مفسران و افرادى مانند طبرى آن را حذف كرده اند
تا نكند به "بنى تيم" و "بني عدى" و "بنى اميه" جسارت شود، معلوم نيست چرا اينان اين مقدار که نسبت به بني اميه يا تيره هاي ديگر قريش ارزش قايلند به اهل بيت پيامبر اسلام(ص) با ديده ي احترام نمي نگرند و حتا با بغض و كينه رفتار مى كنند و با دشمنان آنان با رأفت و سانسور و كتمان حقايق برخورد مى نمايند.(تفسير ابن كثير ج 3 ص 52 كه به تفسير آيه مى پردازد از ابن جرير طبرى نيز آورده است كه شجره ملعونه، درخت زقّوم است و رؤياى پيامبر مربوط به شب معراج "ليلة الإسراء" مى باشد.)

«در تفسيرعياشى از امام محمد باقر آمده است: "درخت ملعون" بنى اميه هستند...علامه امينى در جلد 8 الغديراز ص 247 به بعد فصلى تحت عنوان "بنى اميه" در قرآن باز كرده و احاديثى از كتب برادران اهل سنت جمع آورده و از جمله "درّ المنثور" سيوطى و... نقل كرده
كه عايشه به مروان بن حكم گفت: از رسول الله شنيدم به پدر و جد تو "ابى عاص بن
اميه" مى گفت : شماييد شجره ملعونه در قرآن . و اين كه در روايت بعضى از کتاب
هاي حديث از جمله صحيح بخارى و اسباب النزول واحدى ، تفسير ابن كثير، و... مراد از
رؤيا، سير شبانه ي پيامبر و شجره ملعونه درخت زقوم است، درست نيست ، زيرا درخت زقوم
در قرآن لعنت نشده و سير شبانه ي پيامبر رؤيا نبوده ، در بيدارى رخ داده است.»(قاموس قرآن ج3 ص 42-41)

افزون بر اين مطلب، اگر قرار بود درخت زقوم كه خوراك جهنميان است، لعنت شده باشد، بايد جهنم كه جايگاه آنان و ديگر مواد خوراكى كه بدتر از زقوم است به مراتب بيشتر لعنت مى شدند در حالى كه چنين نيست .

طبرسى در جوامع الجامع در ذيل آيه مذكور مى گويد: آن درخت، "بنى اميه" هستند كه خداوند پيامبر را از غلبه آنان بر مقامش و كشتن ذريه ي آن حضرت خبر داد.( جوامع الجامع ج 2 ص335)